Stress en burn-out

Werken aan verwerking vermindert stressgevoelens

 

Positieve stress en het (h)erkennen en accepteren van de signalen als stress verandert in negatieve spanning

 

 

 

Positieve en negatieve stress heeft een functie

Stress is nuttig. Al sinds de oudheid heeft het een beschermende functie en zorgt het ervoor dat je in tijden van gevaar overleeft en instinctief reageert. Positieve stress zorgt ervoor dat je optimaal functioneert. Noem het gezonde plankenkoorts. Zoals pieken vlak voor een presentatie of wedstrijd. Of je ambitie waar te maken in je carrière. Je bent alert, flexibel, geconcentreerd, je hebt een tomeloze energie en een beter uithoudingsvermogen, en je bruist van creativiteit.

 

Wanneer verandert positieve stress in negatieve stress?

Als het evenwicht verstoord wordt en stress langdurig, te veel en niet meer in jouw belang is. Rustmomenten in de privésfeer zijn essentieel om je lichaam op adem te laten komen. Allerlei oorzaken kunnen ervoor zorgen dat je alsmaar doordendert: vasthouden aan het strakke schema dat je dagelijks overvol plant, multitasken om (schijnbaar) efficiënt te zijn, perfectionisme of de beste willen zijn, continue bevestiging verlangen van anderen, ongeduldig zijn of jezelf op je werk storten.

 

Werkstress ontstaat vaak in combinatie met zaken in de persoonlijke sfeer. Dat kunnen ook leuke gebeurtenissen zijn zoals een huwelijk, geboorte van een kind of het kopen van een huis.

 

Is het moment daar dat je stress-signalen krijgt? Erkennen van stress

Je hebt geen grip op je leven of op bepaalde situaties. Je zit niet lekker in je vel. Je hebt moeite je te ontspannen, hebt geen energie en krijgt lichamelijke klachten (zoals hoofdpijn, buikpijn, overmatig zweten, spierpijn, rugpijn, droge mond, maag- en darmproblemen). Waarom voel jij je zo?

 

Je bent lusteloos, slaapt slecht, loopt te piekeren en hebt veel zelfkritiek. Je bent prikkelbaar, snel geïrriteerd, boos, onzeker, depressief en rusteloos. Je voelt je afgestompt, duf, bent niet vooruit te branden en hebt geen zin meer in seks. Emoties wisselen elkaar snel af en je reageert snel emotioneel. Je bent verdrietig, verward en voelt je soms zelfs eenzaam. Waarom?

 

Je kunt je moeilijk concentreren, springt van de hak op de tak of bent ongeïnteresseerd. Je bent besluiteloos en stelt vaak iets uit. Je gaat compenseren: veel koffiedrinken, veel roken, veel medicijnen gebruiken (pijnstillers, slaappillen), overuren maken, fanatieker sporten, sociale contacten ontvluchten en meer of minder eten. Waarom?

 

Erkennen van een burn-out

Als veel van de stresssignalen samenvallen en je opgebrand bent, heb je een grens overschreden en ben je vanuit het niet (h)erkennen van extreme langdurige stress in een burn-out beland. Je lichaam geeft je het signaal en weigert om nog langer dienst te doen. Je bent te lang doorgegaan om met enkele rustmomenten de balans terug te brengen in lichaam en geest. Tijd om dit aan te pakken.

 

 

 

 

WAT

 

Wil je graag meteen aan de slag, maak een afspraak met Wendy Tio op info@futurumproof.nl of bel 06-29 09 23 24

 

© Futurumproof │ Webdesign LB

\

\

Wendy Tio

Stresscoach